Recenze: Jak dopadl snímek mladého režiséra Narušitel

Narušitel, toto jméno nese celovečerní filmový debut Davida Baldy. Mladý tvůrce se během několika let díky svým předešlým nezávislým filmům propracoval až k filmu v takzvané široké distribuci. Trailer i rozhovory s režisérem navnadily diváky na svěží snímek. Provětrá skutečně ‘‘zatuchlý‘‘ český filmový rybníček? Povedlo se mladému tvůrci dostát tomuto očekávání?

Hned na začátku je třeba zmínit, že David Balda je nejen režisérem filmu, ale i jeho kameramanem, spoluautorem scénáře a producentem. Snímek vznikl v jeho vlastní produkci, bez přispění či koprodukce jakékoliv televize či většího produkčního studia. Naložil tedy na sebe dobrovolně velký podíl odpovědnosti. Jen ty opravdu největší talenty by zvládly skloubit tolik filmových složek v jedné osobě. David Balda ukazuje, že až mezi takové talenty nepatří. Přesto je třeba ho pochválit za celkem příjemnou kameru, zejména letecké scény. O režii a scénáři už však nemůžeme mluvit ani na průměrné úrovni.

Nedotažený scénář

Recenze Narusitel

Celému filmu totiž podráží nohy nedotažený scénář. Dalo by se i říct, že jde spíš o rozpracovanější námět, který by ve scénář měl být teprve přepsán. Z tohoto důvodu se nemohou projevit Davidovi režijní schopnosti, jelikož herci zkrátka nemají co hrát, dialogy šustí papírem a po hříchu nejlépe fungují letecké záběry. Lze konstatovat, že z viděného materiálu by se dal sestříhat pěkný videoklip (k čemuž také došlo), na celovečerní devadesáti minutový film je ovšem celý příběh zpracován dost slabě.

Především celý snímek provázejí titulky, v jakém časovém období se film odehrává. Jedná se o současnost, 60. léta a rok 1989. To celé doplňuje hlas vypravěče, který celý příběh vypráví jako vzpomínku. Na papíře tento koncept zní životaschopně. Jenže bez vypravěče a titulků uvozujících časové období byste se ve filmu ztratili. Tvůrci (a zde je třeba zmínit i architekta filmu a kostýmní výtvarnici) totiž vůbec neumí pracovat s dobovostí a navodit její atmosféru. Pár starých aut a rekvizit ještě dobovost nevytvoří.

Historické omyly

Absolutní nesmysl je, že by bývalý pilot RAF, chodil v 60. letech veřejně ve vojenské uniformě z Anglie z 2. světové války. Už samotné obsazení Otmara panem Zindulkou, který má 86 let, vypadá podivně. V RAF většinou létali piloti ve věku 20 až 35 let. Vezmeme-li v potaz, že je asi 20 let po válce, mělo by být našemu pilotovi maximálně 55 let a ne zmiňovaných 86 let. Když pak poskočíme do roku 1989, kde se odehrává poslední třetina filmu, všichni herci vypadají podobně jako v letech 60. a divák by neuvěřil, že uplynulo dvacet let. Filmu vyloženě schází dramaturg a historický poradce. S nimi po ruce by se David vyvaroval těchto triviálních chyb. Všechna jeho snaha a práce by pak padla na úrodnou půdu.

Profesionálně natočený film

Recenze NarusitelDavid Balda by se pro příště měl věnovat pouze kameře, režii a scénář ponechat někomu, kdo má potřebné zkušenosti. Z celkového pohledu na Davidovu tvorbu lze říct, že nejlépe si vede za kamerou. O dost slabší je na režijní stoličce. Nejslabší složkou jeho filmů bývá tradičně scénář, což v Narušiteli jen potvrdil. Není žádnou ostudou věnovat se pořádně jen režii, či kameře a na ostatní složky si najít talentované spolupracovníky, kteří by dokázali Davidovy nápady rozvinout a usměrnit. Víc hlav zkrátka víc ví.

Příslib do budoucna

Film naštěstí působí po formální stránce zcela profesionálně. Což vzhledem k věku režiséra, který má pouhých osmnáct let, působí jako malý zázrak. Hravě tak do kapsy strčí mnohé jiné české filmy, jejichž tvůrci jsou absolventi FAMU. Už jen dát celý projekt dohromady, projít s ním od prvního nápadu přes složitou produkci až k distribuci v kinech vyžaduje hodně zarputilosti, cílevědomosti a ostrých loktů. Pokud David stejně zarputile bude pracovat i na svém zlepšení, máme se opravdu nač těšit. Všechno, co potřebuje je čas, aby mohl zrát jak po filmařské, tak lidské stránce. Což je v jeho věku absolutně pochopitelné. Doufejme tedy, že si pro příště dá parta kolem Davida Baldy více záležet na detailech a nebude se nutně hnát za dalším kinofilmem.

Lukáš Koláček

55%