listopad 27, 2017
Christian Dyekjaer: Nezávislý člověk musí být otevřený i novým nápadům a připomínkám
Christian Dyekjaer je dánský scénarista a režisér. Narodil se 5. 6. 1971 v městečku Gentofte. Za kameru se poprvé postavil v roce 1998, kdy režíroval seriál „Hvide longe“. O dva roky později byl režisérem dalšího seriálu „Hotellet“ a v roce 2002 spatřil světlo…
říjen 31, 2017
Steve Lichtag: Festivalové poroty většinou upřednostňují příběh filmu před technikou či kvalitou obrazu
Steve Lichtag se narodil 4.3.1954 ve Znojmě jako Zdeněk Loveček. Vystudoval Literárně dramatickou konzervatoř v Brně u Stanislava Zindulky.Divadelní prkna okusil v Karlových Varech, v Praze a v Jihlavě a práci našel i před kamerou, když hrál v seriálu Pan Tau, nebo ve filmech Holky…
říjen 12, 2017
Agnieszka Holland: Čím dražší film, tím méně svobody
Významným hostem letošního Febiofestu byla renomovaná polská režisérka Agnieszka Holland, která je uznávaná jak v Evropě, tak za oceánem. Na kontě má vysoce ceněné snímky jako Evropa, Evropa, Hořící keř či Hořká sklizeň. V Praze uváděla svůj nový film Přes kosti…
srpen 29, 2017
Milan Cieslar: Jsem osobně i podnikatelsky ve filmu nezávislý
Milan Cieslar patří k tvůrcům, kteří točí pozoruhodné a různorodé filmy. Jeho zatím poslední snímek Život je život patří k divácky nejvíce oblíbeným. Protože si myslíme, že pan Cieslar má co říct a to nejen na filmovém plátně, požádali jsme jej o…
srpen 29, 2017
Nezajímejte se o film, který právě točíte, starejte se o život, který právě žijete, nabádá Abel Ferrara
Ikona amerického nezávislého filmu Abel Ferrara byl letošním hostem Febiofestu. Zde uvedl své filmy Vítejte v New Yorku, Pasolini, Anděl pomsty, Hledání otce Pia a Poručík. Při tiskové konferenci působil poněkud nesoustředěně a chaoticky a často neodpověděl na otázku. Při osobním…
srpen 16, 2017
Miro Remo: Ve svých filmech jen lidi nabádám, aby více přemýšleli
Miro Remo je pozoruhodný tvůrce ze slovenského Ladce, kde se narodil v roce 1983. Vystudoval VŠMU a již více jak 10 let se věnuje dokumentární tvorbě. Píše si sám scénáře, stojí za kamerou a režíruje. Vybírá si zajímavá témata, která vyvolávají…
srpen 1, 2017
Kameraman Star Wars Peter Suschitsky: Technologie pouze dělá práci snadnější, ale nenahrazuje vaše umělecké schopnosti
Špičkový britský kameraman Peter Suschitsky pracuje ve filmu již půl století. Spolupracoval s celou řadou světových režisérů, ale největší úspěchy a potěšení mu přináší spolupráce s Davidem Cronebergem, se kterým natočil již jedenáct filmů. Laskavý pětasedmdesátník přijel jako host na Febiofest,…
červenec 3, 2017
Daniel Huttlestone: K herectví potřebujete talent a štěstí, vzdělání není nezbytné
Tento 18. letý kluk z Londýna má asi herectví v krvi. Objevil na pódiu devíti letech, coby Nipper v Oliverovi. Poté hrál postavu Gavroche v Bídnících a následovalo pozvání od Toma Hoopera pro filmovou adaptaci zmíněné divadelní role. Hrál ve filmu Into the Woods…
červen 28, 2017
Svůj první film, dokument o Menzelovi, natočil klavírní virtuóz Robert Kolinsky
Na Filmovém festivalu ve Zlíně slavil svoji premiéru dokumentární film o našem významném a oscarovém režisérovi, Jiřím Menzelovi s názvem Komedie není legrace. V téměř 80. minutách mapuje režisérovu kariéru od prvních kroků za kamerou v 60. letech, přes získání Oskara za…
červen 22, 2017
David Kinsella: Nikdy netočím komerční věci, snažím se být vždy nezávislý
Tento irský filmař žijící v Norsku je zajímavý chlapík. Nemá žádnou kvalifikaci, přesto uspěl jako fotoreportér a jako samouk se vrhl na filmovou režii, za kterou sklidil množství cen po světě. Na Zlínském filmovém festivalu představoval svůj nový film The Wall,…
červen 1, 2017
Ulrich Thomsen: Musíte mít odvahu stát za tím, v co věříte
Dánský herec a režisér Ulrich Thomsen byl letošním hostem Febiofestu a představil zde svoji režisérskou prvotinu Embryo (český titul V zárodku). Nejdříve působil na divadle a před filmovou kameru se poprvé postavil v roce 1994. Zatím mu největší úspěch přinesla role v epizodě…
květen 29, 2017
Film mě neuživí, naopak jenom pořád bere, přiznává Hugo Habrman
Jedním z nejvýraznějších nezávislých filmařů na poli přírodovědných filmů je Hugo Habrman, člověk který svou tvrdou pílí ukazuje, že se odhodlaný filmař může vyrovnat a dokonce i předčít profesionální filmaře, přestože si na financování svých filmů, potažmo techniky, musí vydělat jinde.…
Autor: Andreas Kreuzer
květen 15, 2017
Producent Lásky nebeské Kenworthy: Režisér je jen obyčejná loutka
Britský producent Duncan Kenworthy se proslavil především divácky velmi úspěšnými filmy Láska nebeská, Čtyři svatby a jeden pohřeb a Notting Hill. Obdržel 5x ocenění BAFTA a 3x ocenění EMMY a rovněž byl nominován na Oscara. Byl vzácným hostem na Febiofestu…
květen 9, 2017
Jonáš Vacek o dokumentu Psi Páně: Snažili jsme se o pravdivý pohled na víru
Jednatřicetiletý Jonáš Vacek, rodák z Lipníka nad Bečvou, vystudoval filmovou režii a scenáristiku na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Na škole se zaměřil na filmy, jejichž děj se odehrává v bližší či vzdálenější minulosti. Oblíbeným tématem jeho tvorby je otázka…
Autor: Lukáš Koláček
květen 2, 2017
Karel Coma, pionýr českého nezávislého filmu
Takový pionýr nezávislého filmu, v tom nejlepším slova smyslu. V době, kdy český komerční film byl hodně uzavřený klub specifického členství, dokázal nemožné. Začal s filmem na vlastní triko, zcela odvážně, drze, bez školní průpravy – mít FAMU bývalo do té doby u…
Autor: Andreas Kreuzer
duben 26, 2017
Fatmir Koci: V Albánii nezávislý film teprve vzniká
Fatmir Koci je jeden ze současných nejúspěšnějších tvůrců albánské kinematografie. Přestože pro nás setkání a povídání s ním na Zlínském filmovém festivalu byla jedna velká neznámá, o hodně nás obohatilo.
duben 7, 2017
Režiséři Na konci žáří Cyroň s Uherem: Je potřeba počítat s dávkou nedůvěry
Narozdíl od zahraničních produkcí není v Čechách obvyklé, aby se režie zmocnili hned dva lidé. Dvojici Milan Cyroň - Tomáš Uher se to však daří, a to se skvělými výsledky. Jak vznikl jejich film Na konci září, který vyhrál cenu…
Autor: Lukáš Koláček
duben 3, 2017
Konec své kariéry vidí za kamerou, záporák z Uprchlíka Jeroen Krabbé
Tento holandský herec se narodil v roce 1944 do rodiny předního impresionisty. Vystudoval herectví na amsterdamské Akademii dramatického umění. U filmu debutoval sice již v roce 1963, ale první větší roli mu svěřil jeho kamarád, režisér Paul Verhoeven v roce 1972 ve svém…
březen 26, 2017
Historie filmového festivalu Klapka očima organizátorů: 20 milionů člověkohodin, dobrovolně a bez nároku na honorář
Kladenský festival Klapka letos oslavil desáté narozeniny. Společně s jubileem však přichází i pauza. Proč vlastně festival dočasně končí a jak probíhala celá jeho příprava? To se dozvíte v rozhovoru, který poskytli jeho organizátoři.
Autor: Pavla Vaňková
březen 8, 2017
Nikdo nechce financovat tvorbu dobrých nezávislých filmů, všímá si Will Thomas Freeman
Točí se kolem něj spousta krásných žen, být bohémem je mu vlastní a v Praze je (jako) doma. Již svým jménem - Freeman (svobodný muž) - vyjadřuje tento anglický režisér svoje pouto k nezávislé tvorbě. Umění a filmové tvorbě se…
Autor: Tomas Burian
březen 5, 2017
Estonsko příkladem. V kinech se promítají i kvalitní nezávislé filmy, hlásá Mikk Granström
První „pohyblivý obrázek“ se promítal v Estonsku před 120 lety. V roce 1930 byla herečka Miliza Korjus nominována na Oscara a vedla si i v Hollywoodu úspěšně. Od roku 1940 až do Stalinovy smrti o třináct let později, byl filmový průmysl v rukou komunistické…